Vårterminen 2012 utbildningar/studiecirklar i Akademisk Ridkonst

Studiecirkel med Angelica Hesselius www.tonus.nu den 29 januari kl 11.00 vid Lögdö Ridakademi.

Katrin Wallberg www.ridkonst.nu , licencierade Bent Branderup tränare, datum kommer inom kort.


Anmälan maila: visla01@telia.com































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































söndag 26 december 2010

PERLINA, den lilla grå ankungen som kommer att bli en vit svan.......

Perlina var 8 månader när hon kom hem till Lögdöbruk, en liten mörkgrå tjej som nu flyttade hemifrån men fick som tur var en ny mamma i Gaefa och en fräck storasyster i Vísla.
Katrin hade lasttränat henne samt börjat att lära henne att flytta sina bogar för ett lätt tryck. Att flytta på föl är jätteviktigt, hästar skall tidigt lära sig att flytta sig för den som är ledare och har jag tänkt rida på denna häst så är det hög tid att börja när de väger lite och inte när de väger 500 kg.
När Perlina hade fått göra sig hemmastadd hos genom att bara vara i hagen med lösdriften, gå in i stallet och vänja sig vid oss så fick hon börja att följa med på promenad.
Jag promenerar med Vísla och Perlina, stannar till och pratar med folk vi möter och då stannar jag en liten stund från början och då kräver jag att hästarna står stilla och väntar. Sedan ökar vi på de stillastående stunderna undan för undan.
Perlina får träna på att stå uppbunden i stallet, att jag lyfter på hovar, tittar på tänder och känner igenom hela kroppen.
Flyttar på henne flera gånger per dag precis som såväl Gaefa och Vísla gör. Det finns en klar ordning nere i stallet, jag först därefter Gaefa, Vísla och sist Perlina, dvs. ingen flyttar på mig.
Nu får hon följa med som handhäst tillsammans med Gaefa och den första handhästen Vísla. Rider Gaefa i mitten och på var sin sida har jag dessa töser. Det är tur att jag har Gaefa för hon sköter sig själv och mig så jag kan ha koll på systrarna.
När jag kommer upp på skogen så brukar jag släppa lös Vísla och Perlina, vilken balans de tränar upp i denna terräng och det är inte i sakta mak utan full galopp.
Perlina växer fort, så fort hon växt i kapp sin bak så börjar den skjuta i höjden igen, hur högt skall det bli, och det är inte färdigväxt ännu.

När Perlina fyllde tvår år så fick hon följa med upp på ridbanan, vi lekte slalom dvs jag går framför henne och ber henne flytta bogen ömsom till vänster och höger. Därefter introducerade vi öppnan och slutan på spåret. Det var inga konstigheter tyckte Perlina jag har ju tränat att flytta mina bogar sedan jag var liten, om att länga sig och sträcka fram nosen samtidigt som jag tar i lite extra med inne eller ytterbak var ju ingen sak.
Detta var under vår, sommar, höst 2010, Perlina var väldigt fokuserad och tyckte att det var roligt. Nu vilar vi ifrån dessa övningar och gör utflykter med Gaefa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar